Tuesday, October 28, 2008

Thaqifah Bani Saa'dah.... segalanya bermula bagi Abi Bakr r.h.

DI HADAPAN TAPAK THAQIFAH BANI SAA'DAH, MADINAH AL-MUNAWWARAH.

Kewafatan Rasulullah saw membingungkan jazirah arab, khususnya Madinah. Umar r.h. bersedia menebas kepala sesiapa saja yg mengatakan Rasulullah saw wafat. 'Rasululah saw hanya pengsan, spt pengsannya Musa a.s. Sekejap lagi sedarlah dia.', demikian penegasan Umar r.h.

Bukan Umar r.h. tidak tahu bahawa yg hidup pasti mati, tetapi kecintaan yg tingi kpd Rasulullah saw seolah2 menghilangkan segala keyakinan yg ditanamnya sejak dia mengenal Islam di Makkah. Dia hilang pertimbangan......

Muncullah akhirnya teman Rasulullah saw di Gua Thur, teman hijrahnya ke Madinah, Abi Bakr r.h., tampil menghilangkan keraguan si Umar dan org ramai. Dia berpidato:
`Wahai manusia, barangsiapa yg menyembah Muhammad, sesungguhnya Muhammad itu telah mati, barangsiapa yg menyembah ALLAH, sesungguhnya ALLAH itu hidup, tidak akan mati!.`
Lalu dia membaca firman ALLAH SWT (mafhum):
`Dan tiadalah Mhammad itu melainkan ia seorg Rasul, sesungguhnya telah berlalu sebelumnya beberapa org Rasul. Apakah kalau Muhammad itu mati, atau ia terbunuh di medan peperangan maka tumit2 kamu akan berpaling ke belakang (meninggalkan Islam sesudah kewafatannya)? Dan bargsiapa yg berpaling (dari kebenaran), maka ia tidak akan memberi mudharat kpd ALLAH sedikitpun, dan ALLAH tetap akan memberi balasan kpd hamba2nya yg bersyukur.
144: ALI-IMRAN

Umar tersentak, dan dia kembali ke alam nyata, menelan hakikat dgn seribu kepahitan.

Abi Bakr pula menerima amanah ALLAH, menyambung risalah yg ditinggal Rasul yg mulia.

Di sinilah, segalanya bermula baginya.....

Sahabat setia, pewaris syurga.

Dunia dan segala isinya kecil berbanding imannya!

No comments: