Tuesday, October 28, 2008

Sulh Hudaibiyah- Ke arah pembebasan Makkah

Sebahagian rombongan jamaah

Semangat tuu... walau tgh panas sungguh!

Tahun 6H, termeterai Hudaibiyah, terserlah kebijaksanaan dan kehebatan pandangan politik Rasulullah saw.

Si Umar r.h. membantah keras krn disuruh pulang ke madinah, nak buat umrah dtg semula tahun depan! Sakitnya hati krn kain ihram dan niat sudah dipasang. Rasul saw yg mulia kata- `tak apa, kita terima saja.....'

Perjanjian apa ini kata Umar - sahabat yg beriman yg tinggal di makkah, tidak boleh dikembalikan ke Madinah, si kafir yg ada di Madinah, boleh pulang ke makkah! Rasul saw yg mulia kata- `tak apa, kita terima.......'

Gencatan senjata 10 tahun! - Gembira Rasul saw krn peperangan adalah pilihan terakhir bagi Islam, perdamaian dan keamanan menjadi agenda utama.

Dgnnya, Islam dapat disebarkan dgn meluas krn peperangan tidak akan berjalan selama 10 tahun.

Benarnya Rasul yg mulia ini...... 7H, setahun kemudiannya, si Pedang ALLAH, Khalid ibni Walid, menyatakan keislamannya, bersama2 Amru Al-A's. Islam bertambah garang kerana kedua2nya adalah Jeneral perang terulung!

8H, dalam keadaan Abu Sufyan yg semakin hilang kekuatannya, Rasulullah saw memimpin ketumbukan tentera yg besar, membebaskan bumi Makkah dari kesyirikan berhala yg menyesatkan. ALLAH HU AKBAR! ALLAH HU AKBAR! ALLAH HU AKBAR!

Bijaknya Rasul yg mulia dalam mengatur strategi politiknya...... Diisi perjuangan dgn ketaqwaan, keilmuan yg tinggi.

Jauhi politik semangat semata2 - Semangat bendera dan semangat ramainya yg hadir di tempat ceramah, tetapi jiwa kosong dgn ibadah, solat tunggang langgang, fatihah lintang-pukang, isteri dan anak dibiar jahil di dalam kehidupan! Masakan kemenangan di kirim ALLAH!

No comments: