Tuesday, June 30, 2009

Opera House dan MJ





Salam.

Kenangan lama menerjah semula di ingatan.

Sedang memancing di tepi kawasan teluk di Sydney Harbour Bridge...... 24 tahun dulu.

Hari sabtu, bila tak da kuliah, penulis sering ke sini bersama kwn-kwn yg lain.

Melepaskan lelah dan penat, santai minda.

Kagum tengok Harbour Bridge dan Opera House bersebelahannya.

Tetapi lagi kagum tengok peniaga-peniaga yg sedang ligat menjual CD MJackson dgn harga yg berpatutan. Semacam ribut yg melanda kampung, semua pakat kelam kabut nak memiliki CD MJ.

Harap-harap, di celah keghairahan ini, mereka tidak lupakan kematian, yg datang tanpa diundang, walaupun tiket untuk konsert di London dah sold out!

Kullu nafsin za iqotulmaut.......................

Friday, June 26, 2009

U got nothing!



Salam.

Dari Ibrahim bin Abdul Rahman bin 'Auf, bahawasanya Abdul Rahman bin 'Auf r.h., telah diberi makanan kpdnya, sedangkan ia berpuasa, lalu ia berkata:

`Mus'ab bin 'Umair r.h. telah terbunuh (syahid dalam Uhud), sedangkan ia lebih baik dpd aku. Tidak ada sesuatu untuk mengkafankannya kecuali sehelai burdah. Apabila ditutupi kepala, nampak kakinya, dan apabila ditutup kaki, nampak kepalanya. Sedangkan kita diberi rezeki yg banyak oleh ALLAH (atau ia berkata): ' Kita diberi rezeki di dunia sebagaimana yg kita terima hari ini. Sesungguhnya kita takut kebaikan kita disegerakan di dunia. Kemudian Abdul Rahman bin 'Auf menangis hingga meninggalkan makanan tersebut.'
AL-BUKHARI

Berapa ramai di antara kita yg boleh berfikir spt Abdul Rahman bin 'Auf r.h., yg bimbang kesenangan hanya dapat di dunia ini sahaja, sedangkan di akhirat tidak ada bahagian untuknya.

ALLAH memberi amaran (mafhum):
`........Dalam pd itu ada antara manusia yg (berdoa) dgn berkata: 'Wahai Tuhan kami! Berilah kami kebaikan di dunia.' (Org-org itu diberikan kebaikan di dunia) dan tidak ada baginya sedikitpun kebaikan di akhirat.'
AL-BAQARAH: 200

Ya ALLAH! Kurnikan kpd kami kebaikan didunia dan kesenangan di akhirat..........

Sunday, June 21, 2009

Safety bro!


Salam.

Baru sampai di rumah dari Ipoh.

Musafir bermula hari jumaat lepas, 19 Jun, bermula dari Pendang - Langkawi- Ipoh- S.Petani.

Gambar di atas dirakam dalam perjalanan ke jeti Kuala Kedah, Jumaat lepas, setelah selesai kuliah dhuha di Pendang, untuk ke destinasi ke Langkawi.

Dalam bab pakai topi keledar ni, kalau nak kira hukum, ia dipanggil Hukum Ta'zir.

Hukum Ta'zir adalah hukuman yg bersifat pengajaran terhadap pelbagai kesalahan yg tidak dihukum di dalam hukum hudud.

Hukum ini diserahkan kpd penguasa (pemerintah) yg mempunyai hak untuk menetapkan hukuman ta'zir kpd pesalah yg hukumannya tidak terdapat di dalam Al-Quran.

Hukum Ta'zir ini bertujuan untuk mengatur kehidupan masyarakat secara tertib dan teratur.

Antara bentuk hukumannya adalah dikenakan denda atau dipenjara.

Mamat yg bawak ayam di atas tu, nak bayar denda ke, atau nak rasa duduk di rumah batu, tapi free?

Thursday, June 18, 2009

Sekadar peringatan



Salam.

Dari Nu'im b. Mujmir r.h., aku mendengar Rasulullah saw bersabda (mafhum):

`Sesungguhnya umatku akan dipanggil pd hari qiyamat nanti dgn " Ghurran Muhajjilin" kerana bekas wudhuknya yg bercahaya..............'
(AL-BUKHARI)

GHURRAN - Warna putih di kening kuda

MUHAJJILIN - Warna putih di pergelangan kaki kuda.

Sempurnakan wuduk, jgn membazir air, ratakan basuhan, lebihkan dari sempadan anggota wudhuk dan makruh melebihi 3 kali basuhan.

InsyaALLAH, terasa ni'matnya bersolat.

Tuesday, June 16, 2009

Da'wah di balik tembok



Salam.

Mafhum dpd firman ALLAH swt:

`Wahai sahabatku berdua yg sepenjara, memuja dan menyembah berbilang-bilang Tuhan yg bercerai-berai itukah yg lebih baik, atau menyembah ALLAH Tuhan Yang Maha Esa, lagi Maha Berkuasa?.'
YUSUF: 39

Kesempitan ruang bilik penjara, bagaikan istana bagi Yusuf a.s., kerana yg sempit bilik sel itu, bukan jiwanya.

Jiwanya tenang dan bahagia, bersih dan suci.

Dia dikhianati, angkara konspirasi pihak istana. Angkara si Zulaikha, isteri penguasa, yg memendam rasa kpd Yusuf a.s. berpuluh tahun lamanya.

Konspirasinya terbongkar. Dia cepat menukar plot cerita dan peristiwa. Seluruh jari menuding ke arah Yusuf a.s.

Penjarakan dia! Yusuf a.s. menjawab: `Wahai Tuhanku! Aku lebih suka kpd penjara dari apa yg wanita2 itu ajak aku kpdnya.....'

Di penjara itu, Yusuf a.s. menyampaikan mesej ketuhanan. ALLAH yg Esa mesti disembah.

Yang di dakwah itu telah sah kejahatan mereka oleh si penguasa, sedangkan Yusuf a.s. mangsa keadaan untuk menutup kejelikan istana.

Hampir 7 tahun Yusuf a.s. merengkok tanpa kesalahan yg dapat dibuktikan penguasa.

Namun, di balik tembok itulah, bergemanya risalah tauhid!

Da'wah ada di mana-mana. Kata Rasul saw - 'Sampaikan dpdku walau pun satu ayat......'

Saturday, June 13, 2009

Double F


Salam.

Firman ALLAH SWT (mafhum):

`Dan janganlah bersumpah org-org yg mempunyai kelebihan harta dan kekayaan di antara kamu, bahawa mereka tidak akan memberikan kekayaan mereka itu kpd kaum kerabatnya, org-org miskin dan yg berhijrah di jalan ALLAH. Malahan mereka hendaklah memaafkan dan mengampunkan (melupakan). Tidakkah kamu suka sekiranya ALLAH mengampuni dosa kamu , sedangkan ALLAH Pengampun lagi Penyayang.'
AN-NUR: 22

Sebab turun ayat:

Ayat ini diturunkan dan ditujukan kpd Abi Bakr r.h.

Ia telah bersumpah untuk tidak lagi memberikan sokongan nafkah bagi perbelanjaan sepupunya yg miskin, yg ditanggung makan minumnya yg bernama Mastoh bin Uthathah, kerana Mastoh telah terlibat secara langsung dalam peristiwa Hadithul Ifki (berita palsu), yakni fitnah yg menuduh Saidatina A'isyah r.h. telah melakukan zina.

Perbuatan Abi Bakr ini telah ditegur ALLAH SWT.

Rasulullah saw datang mendapatkan Abi Bakr, memujuknya supaya memaafkan dan melupakan kesalahan Mastoh, dan meneruskan kembali bantuannya kpd Mastoh.

Mendengar ayat ini dibacakan Rasulullah saw kpdnya, ia berkata: `Bahkan! Sememangnya saya suka ALLAH mengampunkan saya.'

Akhirnya, ia meneruskan bantuannya semula kpd Mastoh.

Inilah tuntutan Islam, namun payah untuk mengerjakannya.

Double F - Forgive and Forget!


Wednesday, June 10, 2009

Spesis babi


Sudah la makan babi, bagi pulak pembantu rumah dia, Siti Hajar, makan babi.

Mmg babi punya manusia!

Jiwa dia, hati perut dia, pemikiran dia- semuanya spesis babi!

Tuesday, June 9, 2009

Al-Gharur- Si syaitan licik



Salam.

Berbahas sudah.

Pembentangan usul-usul pun dah selesai.

Muktamar pun dah menutup tirai.

Perwakilan pulang ke kawasan masing-masing, menggalas visi dan misi, memikul amanah ketuhanan yg terlalu berat.

Harap-harap, jangan kita menikam sesama sendiri.

Ketawa besar musuh.

Musuh politik, dan yg paling jahat- Syaitan. Dia akan cari jalan memisahkan kasih sayang kita dalam berjamaah. Dia akan berusaha melaga2kan kita. Dia akan membuat setengah dari kita menjadi gila- enggan lagi patuh kpd ketua, sedangkan berpuluh tahun kita telah diusrahkan supaya taat kpd ketua selagi tidak bercanggah dgn arahan ALLAH dan RasulNya.

Ingat! Rasulullah saw itu seorang yg berlapang dada dalam perkara yg tidak ada padanya arahan dari ALLAH.

Rasulullah saw terima cadangan menggali parit dari Salman r.h., yg lebih junior keislamannya dari sahabat yg lain.

Rasulullah saw terima pandangan majoriti sahabat yg mahu keluar ke Uhud menghadapi musuh, dpd bertahan di dalam kota Madinah, walaupun Rasulullah saw berpendapat lebih elok bertahan di dalam Madinah.

Bawa bertenang, kerana jalan perbincangan dan melontarkan pandangan sentiasa terbuka buat kita.

Yang penting- Jangan gadaikan prinsip perjuangan, kerana kita semakin hampir menguburkan syaitan-syaitan manusia ini!

Monday, June 8, 2009

Sunday, June 7, 2009

Bai'atul Aqabah yg Kedua- Perkara kedua


Salam.

TGNA infaqkan wang ringgitnya untuk perjuangan Islam sebanyak RM16,500.

Ada org kata, dia boleh la infaq sebanyak itu sbb dah berapa tahun dia jadi MB Kelantan, dan berapa pulak gaji seorang MB, tak termasuk elaun2 yg lain.

Ketahuilah, sesungguhnya arahan menginfaqkan harta benda di jalan ALLAH adalah terpikul atas semua- Kaya miskin, susah dan senang.

Imbau balik isi kandung perjanjian Aqabah yg Kedua, yg berlaku di antara Rasulullah saw dan 72 org Ansar r.h.m. di Mina, setahun sebelum hijrah.

Apa kata Rasulullah saw pd isi bai'ah yg kedua - `Di atas dasar bernafqah (bersedia untuk berbelanja- untuk Islam) di masa susah dan senang.'

Org berada infaq cara senangnya, org tak berapa ada duit, infaq cara tak berapa ada itu lah.

Ada sahabat yg infaq di jalan ALLAH separuh dpd kebun tamarnya, iaitulah Ka'ab bin Malik r.h., dan ada sahabat yg infaq di jalan ALLAH, beberapa tangkai buah tamar! Namun, semuanya dgn misi yg satu- Mahu melihat Islam di daulatkan selayaknya melalui harta yg diinfaqkan.

Ingat! Rasul yg mulia, saw, ada menegaskan - `Takutlah (peliharalah) dirimu dari api neraka, walau bersedeqah dgn hanya sebiji buah tamar.'

ALLAH berfirman (mafum):
`Sesungguhnya org-org yg sebenar2nya beriman hanyalah org2 yg percaya kpd ALLAH dan RasulNya, kemudian mereka tidak ragu-ragu lagi, serta mereka berjuang dgn harta benda dan jiwa mereka pd jalan ALLAH; mereka itulah org-org yg benar (pengakuan imannya).
AL-HUJURAT: 15

Friday, June 5, 2009

1st Law Of Motion



Salam

Teori undang2 pergerakan pertama Newton (1st Law Of Motion) berbunyi:

AN OBJECT AT REST WILL REMAIN AT REST, UNLESS ACTED ON BY AN UNBALANCED FORCE.

Terjemah - Sesuatu objek yg pegun (tidak bergerak) akan kekal pd kedudukan pegunnya, sehinggalah ada daya luaran yg tidak seimbang yg bertindak ke atasnya.

Inilah keruntuhan bumbung utama Stadium Sultan Mizan di Gong Badak, K.Terengganu.

Ayuh! Cari siapa yg bertanggungjawab. Seret mereka ke muka pengadilan. Duit rakyat bukan boleh buat mcm harta bapak mereka! RM292J.

SPRM- Tunggu apa lagi! Nilai harga stadium ni tak sama dgn kes lembu korban di Selangor. Tak percaya pergi tanya Dr Khir Toyo.

Thursday, June 4, 2009

Saintis mana nak kira ni?



Salam.

Di antara ribuan teori dalam ilmu Fizik ialah:

v=d/t

v= velocity - Halaju
d= distance - Jarak
t=time - masa

Maknanya kita boleh mengira kelajuan sesuatu objek sekiranya kita tahu jaraknya dan masa yg diambil oleh objek itu. Begitulah sebaliknya, yakni, kita boleh mencari jarak dan mengira masa yg diambil.

Siapa boleh kira berapa jarak (distance) dalam hal ini:

Dari Abu Hurairah r.h., katanya: " Kita semua bersama Rasulullah saw, tiba-tiba terdengarlah suara benda yg jatuh dgn keras, lalu Rasulullah saw bersabda: " Adakah engkau semua mengetahui suara apakah ini?" Kita semua berkata: " ALLAH dan RasulNya yg lebih mengetahui."Rasulullah saw lalu bersabda: " Ini adalah batu yg dilemparkan ke dalam neraka sejak 70 tahun yg lalu, dan kini sudah sampai di dasar neraka itu. Maka dari itu engkau semua dapat mendengarkan suara jatuhnya."
(Muslim)

Berdasarkan formula halaju di atas, sila kira berapa jarak (kedalaman) antara tebing neraka dan dasar neraka itu.

Selamatkan kami dari nerakaMu Ya ALLAH!

Wednesday, June 3, 2009

Tanda yg jelas






Salam.

Bagaimana mahu dibayangkan akan kedasyatan hari qiamat?

ALLAH berfirman (mafhum):
`Dan apabila lautan meluap-luap bercampur-baur'
AT-TAKWIR: 6

Hasil pemanasan global, ketulan ais (iceberg) di Kutub Utara semakin mencair, sekaligus menambah isipadu air laut.

Tanda-tandanya semakin jelas..........

Fastabiqul khairat!

Monday, June 1, 2009

Hukum pancung dalam Islam





Main tarik2 je..........

Bersepai.........


Salam.

Di dalam Islam, hukum bunuh itu adalah hukum pancung.

Hukuman itu hendaklah disaksikan org ramai, supaya terbit kegerunan di hati masing2 untuk tidak melakukan kesalahan dosa itu.

Kalau ada rezeki dlm musim haji dan umrah, boleh menyaksikan hukuman pancung di khalayak ramai, terutama di Madinah, di hadapan perkuburan Baqi'.

Kalau di Jeddah, di Masjid Qisas, selepas solat jumaat, kalau ada rezeki boleh menyaksikannya.

Itulah hukum ALLAH dan RasulNya.