Sunday, June 7, 2009

Bai'atul Aqabah yg Kedua- Perkara kedua


Salam.

TGNA infaqkan wang ringgitnya untuk perjuangan Islam sebanyak RM16,500.

Ada org kata, dia boleh la infaq sebanyak itu sbb dah berapa tahun dia jadi MB Kelantan, dan berapa pulak gaji seorang MB, tak termasuk elaun2 yg lain.

Ketahuilah, sesungguhnya arahan menginfaqkan harta benda di jalan ALLAH adalah terpikul atas semua- Kaya miskin, susah dan senang.

Imbau balik isi kandung perjanjian Aqabah yg Kedua, yg berlaku di antara Rasulullah saw dan 72 org Ansar r.h.m. di Mina, setahun sebelum hijrah.

Apa kata Rasulullah saw pd isi bai'ah yg kedua - `Di atas dasar bernafqah (bersedia untuk berbelanja- untuk Islam) di masa susah dan senang.'

Org berada infaq cara senangnya, org tak berapa ada duit, infaq cara tak berapa ada itu lah.

Ada sahabat yg infaq di jalan ALLAH separuh dpd kebun tamarnya, iaitulah Ka'ab bin Malik r.h., dan ada sahabat yg infaq di jalan ALLAH, beberapa tangkai buah tamar! Namun, semuanya dgn misi yg satu- Mahu melihat Islam di daulatkan selayaknya melalui harta yg diinfaqkan.

Ingat! Rasul yg mulia, saw, ada menegaskan - `Takutlah (peliharalah) dirimu dari api neraka, walau bersedeqah dgn hanya sebiji buah tamar.'

ALLAH berfirman (mafum):
`Sesungguhnya org-org yg sebenar2nya beriman hanyalah org2 yg percaya kpd ALLAH dan RasulNya, kemudian mereka tidak ragu-ragu lagi, serta mereka berjuang dgn harta benda dan jiwa mereka pd jalan ALLAH; mereka itulah org-org yg benar (pengakuan imannya).
AL-HUJURAT: 15

2 comments:

Yusof Ahmad said...

Yop tak p muktamar,teman p nampak Ust Salahuddin and the geng,tiga badan besau semua siaz mcm dia duk depan sekali 2 org badan kecik

Kita orang KL said...

Biasa la, keturunan besau2