Saturday, October 24, 2009

Supernova



Salam.

Firman ALLAH SWT (mafhum):

`...................dan Kami turunkan besi, di dalamnya ada kekuatan yg besar dan berbagai menafaat untuk manusia..............'
AL-HADID: 25

Besi asalnya berada di dalam bintang-bintang dalam sistem cakerawala.

Oleh kerana suhunya yang terlalu tinggi, maka bintang-bintang tidak mampu menanggungnya lagi, maka berlakulah letupan yg dipanggil dgn istilah NOVA atau SUPERNOVA.

Meteor yang mengandungi besi jatuh ke bumi.

Semuanya untuk manusia, khalifah yang dicipta ALLAH di bumi.

Manusia sering lupa diri, sedangkan ni'mat datang silih berganti.

5 comments:

sugar said...

salam ustaz,
manusia tak pernah sedar bahawa dirinya itu hanyalah HAMBA Allah swt semata-mata...terlalu angkuh dan sombong..sehinggakan ada yg mengaku diri itu tuhan...

Ust Halim Nasir said...

Betul tu. Msnusia banyak yg berlagak angkuh.

Ust Halim Nasir said...

Betul tu. Msnusia banyak yg berlagak angkuh.

PRO ISLAM said...

Salam ustaz.

Memang manusia angkuh dan tak sedar diri bahawa badan dan nyawa adalah hak mutlak ALLAH yang dinjamkan sekejap saja sementara di atas dunia.

nurkasih said...

Assalamualaikum,

Betul ka besi yg dlm bumi berasal dari meteorites yg jatuh ke bumi? ingatkan mmg berasal dr bumi. alam yg terbentuk nie pun adalah hasil dr satu letupan yg kuat dan luar biasa maka alam ini sentiasa berkembang. Letupan dr tiada kpd ada, lalu terbentuklah sistem cakerawala di alam ini termasuk galaksi kita. masing2 bintang dan planet2 mmg telah wujud besi dan bahan galian yg lain. Letupan itu dipanggil 'big bang'. kalau dr meteorites shj tentulah dah hancur bumi ni. lgpun jarang sngt meteorites yg sampai ke bumi. kebanyakannya habis terbakar sebelum sempat sampai.sy bkn ahli astronomi. Wallah hu a'lam.