Friday, May 29, 2009

`Menunggu Kata Dari Tuhan'

Salam.

Tak berapa nak up-date blog. Letih sangat. Kelmarin balik dari Langkawi sampai rumah agak lewat, sekitar 6 ptg.

Ditambah pula dgn feri yg sarat dgn penumpang dari Kuah ke K.Kedah. Terlupa pulak sebab kelmarin dah bermula cuti sekolah (tak berapa nak ingat sbb anak2 dah duduk U!), apa lagi, penuh la feri. Bergerak pun tak berapa laju. Mujur la alun lautan tak berapa kuat, juga ada tayangan vcd, cerita kung fu siam yg agak kelakar, tak la boring sangat.

Sampai rumah jam 6ptg, rehat sekejap, kemudian bersiap untuk kuliah maghrib di Masjid Sintuk Bugis, KKMuda.

Hari ni pulak (jumaat), jadi khatib jemputan untuk khutbah di Masjid Kepala Gajah, Simpang Ampat, SPerai Selatan. Habis khutbah, singgah di rest Mustafa di pekan Simpang Ampat. Mustafa ni satu sekolah dulu di tingkatan 4 dan 5. Last jumpa lepas result SPM keluar tahun 83. Maknanya, dah 26 tahun tak jumpa! Apa lagi, berpeluk sakan la kami berdua. Itu lah nilai persahabatan. Sambil makan, sambil menyembang kisah suka duka di asrama dulu.

Sewaktu tulis kisah ni, baru balik ceramah maghrib di surau Lembah Bujang, Merbok. Letih sungguh badan. Jumpa esok, InsyaALLAH.

Esok ada teater hadith selepas maghrib di Masjid Batu, Permatang Pauh, PP.

Dinsman dan Sabri Yunus akan mengendalikannya. Buat dalam masjid, bukan dalam dewan. Teater hadith dgn tajuk-` Menunggu Kata Dari Tuhan', ttg kisah Ka'ab bin Malik r.h. yg dpulau oleh Rasulullah saw dan para sahabat selama 50 hari kerana tidak menyertai perang Tabuk.

Aku diberi penghormatan oleh pihak masjid untuk mengulas hadith itu selepas saja tamat persembahan teater. Tunggu cerita selanjutnya.........

1 comment:

kobah said...

Salam

Saya baru first time menjenguk blog ustaz . Saya terjumpa blog ustaz dalam senarai blog di kedahlanie.

Menarik blog ini sebab colourful.