Wednesday, September 23, 2009

Positif ke negatif?



Salam.

Di atas adalah gambarajah gelombang, atau frekuensi yg dikenali sebagai Sine Wave.

Atas dpd garisan tengah itu di namakan Positive Half Cycle, manakala di bawah dpd garisan tengah itu dinamakan pula Negative Half Cycle.

Dah 3 hari kita meninggalkan Ramadhan yg mulia, adakah sifat2 yg positif masih bersama kita?

Adakah berterusan sehingga ke hari ini dgn pembacaan al-quran, bersedeqah, membanyakkan solat sunat, mengurangkan makan, dan lain2 sifat mulia yg telah dididik oleh Ramadhan?

Atau quran disimpan, tunggu tahun depan pulak baru nak baca.

Buruk lantak - makan dengan tidak mengambil kira lagi kuantiti yg diambil, sedangkan Ramadhan mendidik supaya mengambil makanan dgn kadar yg tertentu.

Masjid dan surau - back to square one- kembali ke asal, dgn hanya didatangi oleh jamaah yg istiqamah sebelum Ramadhan lagi, manakala yg beri'tiqad bahawa ibadah ini bermusim, terus menghilangkan diri, dan akan muncul semula Ramadhan tahun depan. Subuh pun dah tak sampai satu saf dah!

Atau anak yatim akan menjadi 'piatu' semula selama 11 bulan, sbb ada yg melihat anak yatim hanya disantuni sebulan sahaja di bulan Ramadhan.

Inilah kesilapan berulang. Orang yg sering mengulangi kesilapan adalah org yg gagal dalam hidupnya. Tidak mengambil pengajaran dari kesilapan yg dilakukan.

Rasulullah saw pernah berabda (mafhum):
'Katakanlah: Aku telah beriman kpd ALLAH, kemudian hendaklah istiqomah.'
MUSLIM.

1 comment:

Ainur68 said...

Aduh...bisanya Ustaz! Sampai ke tulang hitam.