Tuesday, January 6, 2009

Munafiq Tegar

Lebuhraya Utara-Selatan

Dalam perjalanan ke Masjid Batu, Permatang Pauh untuk kuliah maghrib, gambar ini telah dirakam dari dalam kereta penulis.

Teringat Firman ALLAH SWT (mafhum):
`Atau (bandingan si munafiq) seperti (orang-orang yg ditimpa ) hujan lebat dari langit, bersama dengan gelap gelita, dan guruh serta kilat; mereka menyumbat jarinya ke dalam telinga masing-masing dari mendengar suara petir, kerana mereka takut mati. (Masakan mereka boleh terlepas), sedang (pengetahuan dan kekuasaan) ALLAH meliputi orang-orang yg kafir itu.'
AL-BAQARAH: 19

Kata Almarhum Hamka di dalam Tafsirnya Al-Azhar:

1. Hujan yg turun adalah simbolik kpd KEBENARAN.

2. Guruh berbunyi, mendayu dan menggarang adalah peringatan2 keras, seiring dgn kedatangan hidayah Ilahi.

3. Suara Rasul saw adalah keras laksana guruh, membenteras adat lama pusaka usang, taqlid dan berkeras mempertahankan pusaka nenek-moyang. Kadang-kadang memancar kilatan api kemurkaan dan ancaman.

4. Perkataan seperti ini bagi orang yg mempertahankan kebatilan memang laksana guruh yg bunyinya menakutkan, atau laksana kilat dan petir yg memancarkan api.

5. Oleh kerana takutnya mereka kpd penghantar2 hujan itu, tidaklah mereka gembira menunggu hujan, tetapi mereka tutup lubang telinga dengan jari, supaya guruh dan petir itu jangan terdengar, sebab dipandang sebagai ancaman maut bagi mereka.

6. Mereka takut mati, mereka tidak mahu bercerai dengan kehidupan lama yg mereka pegang teguh itu.

7. Mereka tidak mahu berpisah dgn benda yg mereka junjung sebagai menjunjung Tuhan.

Agak-agak, bermula hari ni penaman calun di KT, sehingga mengundi nanti 17 Jan, berapa ramai yg akan menutup telinga dgn jari mereka dari mendengar kebenaran?

Kita kata Sabda Nabi,mereka kata Syabduk!

Kita kata Firman, mereka kata Permit!

Projek, pembangunan, kebendaan menjadi Tuhan baru yg disembah manusia, sehingga kebenaran dan keadilan tersungkur jatuh di bawah telapak kaki mereka.

Hidup ISLAM! ALLAH HU AKBAR!

2 comments:

Muadz said...

Salam aleikom wr wb

This is about Palestine/Gaza :
http://www.tariqramadan.com/spip.php?article10497

Sign this Appeal, make it be known, be informed and keep people around you informed and aware. Join the already existing organisations, collectives and plateforms or help creating new ones wherever you are. Multiply information activities and civil and political resistance around the world.

Fi amani Allah wa hifdih

Ust Halim Nasir said...

Bak kato mamak Kasin- Sia ro? Nak kana lo......