Monday, November 3, 2008

Lembah Taif........Munajat Rasul Pembuka Hidayah.

Lembah pergunungan Taif


Rasul (saw) yg mulia itu berdoa:-
`Ya ALLAH, Ya Tuhanku, kpdMu aku mengadu, lemahnya kekuatanku, sedikitnya helahku, dan betapa hinanya aku di kalangan manusia. Ya Tuhan yg paling Penyayang di kalangan semua yg penyayang , Engkaulah Tuhan kpd org2 yg lemah tertindas. Engkaulah Tuhanku. Kpd siapakah Engkau serahkan aku? Adakah kpd org yg jauh yg memandangku dgn wajah yg masam, atau pun kpd musuh yg Engkau berikan kpdnya milik untuk menguasai urusanku? Jika tidak ada kpdMu murka terhadapku, aku tidak peduli, tetapi kemaafanMu lebih luas kpdku. Aku berlindung dgn cahaya wajahMu yg telah Engkau pancarkan ke arah segala kegelapan, menjadi baiklah di atasnya segala urusan dunia akhirat. Aku berlindung dpd turunnya ke atas ku murkaMu, atau berlaku ke atas ku murkaMu. KpdMu pengaduan yg sungguh2 sehingga mencapai keredaanMu. Tiada daya dan upaya melainkan dgn pertolonganMu.

Rasul saw menyandarkan badannya di tembok, di dalam sebuah kebun anggur kepunyaan si kafir Utbah b. Rabiah. Darah mengalir deras dari kepalanya, mengalir sehingga ke tumit, bertakung dalam sepatunya, akibat lontaran2 batu oleh pemuda2 Taif. Zaid b. Harithah juga tidak terkecuali.................

Rasul yg mulia ke Taif kerana Makkah bumi kelahiran telah menutup serapat2nya pintu dakwah untuk disebarkan umum.

Khadijah r.h. telah kembali ke sisiNya, Abu Talib pula telah mati. Pemimpin Makkah meningkatkan tekanan dakwah, tiada lagi malu, apatah lagi mengira maruah diri.

Di Lembah Taif ini, segala2nya menjadi saksi!

Malaikat penjaga gunung tidak mampu menunggu lagi, memohon izin Rasul yg mulia, mahu mengangkat gunung yg ada, meranapkan penduduk tanpa ada berbaki lagi.....

Tetapi itulah Muhammad saw, rasul mulia yg punya akhlak dan kesabaran yg tidak bertepi.

Dia berbisik pd TuhanNya-`Ya ALLAH, berilah petunjuk kpd kaumku, krn sesungguhnya mrk tidak mengetahui...'

Ketika ia di Madinah, berbondong2 org datang dari Taif untuk memeluk Islam!

Wahai Pendakwah Islam, bersabarlah lah menghadapi kerenah, fitnah yg menyakitkan, kerana lambat-laun pasti Islam menjadi pilhan.

ALLAH HU AKBAR!

No comments: